X
تبلیغات
www.ind86-girls.blogfa.com

www.ind86-girls.blogfa.com

وبلاگ دانشجویان دختر مهندسی صنایع

محمدرضا پور دستمالچی

مجله شادکامی و موفقیت

در این مبحث از دورهٔ آموزش  CMT می‌خواهیم در مورد دقت و روش‌های افزایش آن و کاهش بی‌دقتی گفت‌وگو نمائیم. اما از آنجائی که تعریف ”دقت“ در شناخت راه‌های افزایش آن بسیار مؤثر است، ابتدا می‌خواهیم ”دقت“ را تعریف کنیم:

دقت به معنی توجه غیرارادی از طریق حواس پنجگانه است. برای اینکه بتوانید معنی و مفهوم دقت را بهتر لمس کنید به اطراف خود نگاه کنید. سعی کنید تمام اجسام و وسایلی را که به‌طور نمونه به رنگ آبی هستند، به خاطر بسپارید. اکنون چشم‌های خود را ببندید و سعی کنید اجسام و وسایلی را که به رنگ دیگری (به طور نمونه سفید) هستند، یادآوری کنید ! این کار، بسیار دشوار خواهد بود. توانائی حفظ "توجه ارادی“ به موضوعی بدون اینکه موضوع‌های دیگر توجه ما را از بین ببرد، به معنی ”تمرکز“ است. اما دقت به معنی ”توجه غیرارادی“ است.
در مثالی که زده شد، رنگی که آگاهانه به خاطر سپرده می‌شد(رنگ آبی)، نمادی از مطلب‌های مهم که ما می‌دانیم باید به آن توجه کنیم و رنگ دیگر (رنگ سفید)، نماد مطلب‌ها و قسمت‌هائی است که ما فکر می‌کنیم مهم نیستند و به همین دلیل به آن بی‌توجهی می‌کنیم.
اگر در هنگام حل سؤال یا مطالعه، اهمیت مطلبی را بدانیم؛ به طور قطع به آن توجه خواهیم کرد و بی‌دقتی زمانی رخ می‌دهد که ما از کنار مطلبی می‌گذریم (به صورت ناآگاهانه). پس برای تقویت دقت باید ”توجه غیرارادی“ خود را تقویت نمائیم.
ندیدن، نشنیدن و همگی از نشانه‌های بی‌دقتی هستند.
باز هم تأکید می‌کنم: ”دقت“ یعنی دیدن، شنیدن، لمس کردن و .. همهٔ آن چیزهائی که با حس ما درارتباط هستند نه فقط آن چیزهائی که ما فکر می‌کنیم مهم هستند. یعنی به طور نمونه اگر در حال خواندن مطلبی هستیم، دقت یعنی دیدن کامل همهٔ مطلب.
طبق تحقیق‌های صورت گرفته، ۷۵ درصد از اطلاعات از طریق حس بینائی وارد حافظهٔ ما می‌شوند. این موضوع نشان از میزان اهمیت حس بینائی دارد.
ـ جدول درصد ورود اطلاعات از طریق حواس پنجگانه به حافظهٔ انسان در زیر آمده است:

حس

درصد ورود اطلاعات

بینائی

۷۵ درصد

شنوائی

۱۳ درصد

بویائی

۶ درصد

چشائی لامسه

هرکدام ۳ درصد


البته این موضوع به‌منزلهٔ بی‌اهمیت بودن حس‌های دیگر نیست؛ ولی می‌تواند کمک قابل توجهی در روش‌های افزایش دقت داشته باشد.


* دو نکته مهم
۱) دقت ذاتی نیست.
دقت یک مهارت است نه یک دانش و هر مهارتی با تمرین قابل پرورش است. بنابراین یقین داشته باشید که خواهید توانست دقت خود را با انجام تمرین‌های زیر افزایش دهید.
۲) دقت، اولین مرحله از مرحله‌های انتقال اطلاعات به حافظهٔ بلندمدت است.
در مبحث حافظه، مرحله‌ها ی انتقال مطلب به حافظهٔ بلندمدت به ترتیب زیر گفته شد:
اطلاعات/ حافظه حسی/ حواس پنجگاه/ دقت/ فراموشی/ حافظه کوتاه مدت/ مرور تداعی/ تصویر/ حافظه بلندمدت
اولین شرط انتقال اطلاعات ”توجه یا دقت“ است. شاهد این مدعی مطلب‌های بسیار زیادی است که ما در طول روز می‌بینیم، می‌شنویم و ولی فقط آنهائی وارد حافظهٔ بلندمدت می‌شود که ما به آنها دقت“ می‌کنیم. پس "دقت" موضوع بسیار مهمی است. چرا که اگر به موضوعی "دقت" نکنیم، هرگز وارد مرحله‌های انتقال مطلب به حافظهٔ بلندمدت نخواهد شد.

تکنیک‌های افزایش "دقت" را در دو بخش "راهبردهای رفتاری" و "راهبردهای ذهنی" مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم:

v                   الف) راهبردهای رفتاری
همانطور که گفته شد، "دقت" به معنی توانائی حفظ توجه از طریق حواس پنجگانه به‌صورت غیرارادی است. پس اگر حواس پنجگانه خود را تقویت کنیم، گام بزرگی در افزایش دقت برداشته‌ایم.
با توجه به اینکه بیشترین حجم ورودی اطلاعات از طریق حس بینائی (۷۵ درصد) رخ می‌دهد، تقویت حس بینائی، امری بیسیار مهم است، برای تقویت حس بینائی ۲ راهکار زیر پیشنهاد می‌گردد:
۱) شستن چشم‌ها در آب زلال
برای تقویت حس بینائی، هر روز چشم‌های خود را داخل یک کاسه آب سرد باز کنید و چند دقیقه این کار را ادامه دهید. این کار، علاوه بر افزایش قدرت حس بینائی، به زلال و شفاف‌تر شدن چشم‌ها (زیبائی) کمک می‌کند.
۲) خوردن موادی که دارای ویتامین A یا C هستند
مصرف روزانه‌ٔ یک لیوان آب‌هویج و یک عدد گوجه‌فرنگی در درازمدت، تأثیر بسیار زیادی در افزایش قدرت بینائی و در نتیجه افزایش دقت خواهد داشت. البته برای تقویت حس‌های دیگر نیز راه‌های گوناگونی وجود دارد که با توجه به میزان اهمیت آنها فقط اشارهٔ کوتاهی به آنها می‌کنیم
برای تقویت حس شنوائی (دقت در شنیدن)، سعی کنید زمانی که موسیقی گوش می‌دهید انواع سازها را تشخیص دهید و تعداد آنها را معین کنید و برای تقویت "حس بویائی"، سعی کنید با چشم‌های بسته، میوه‌ها و غذاهای مختلف را با استفاده از حس بویائی خود تشخیص دهید. برای تقویت "حس لامسه" نیز سعی کنید با لمس انواع پارچه با نوک انگشت‌ها جنس آنها را تشخیص دهید.
* تذکر مهم
تمامی تمرین‌های ارائه شده، فقط در صورت داشتن تکرار، نتیجه‌ بخش خواهد بود و باید در این مورد صبور باشید.
2 تمرین مهم ديگر برای تقویت حس بینائی و شنوائی (دقت در دیدن و شنیدن)

ü                     در این تمرین که هدف، تقویت حس بینائی است، باید زمانی که تلویزیون در حال پخش یک برنامهٔ گفتاری تصویری (اخبار، سریال و ) است، صدای تلویزیون را قطع کرده و تلاش کنید تا با استفاده از لب‌خوانی کلمه‌ها را دریابید. البته این‌کار، بسیار دشوار است ولی یادتان باشد که این یک تمرین است و هدف تنها افزایش توانائی حفظ توجه است.
 

ü                    در این تمرین که شباهت بسیار زیادی با تمرین قبل دارد، باید صدای رادیو را بسیار کم کنید تا جائی که صدای بسیار کمی شنیده شود، سپس سعی کنید (تأکید می‌کنم: سعی کنید) صدای گوینده را بشنوید؛ لازم به ذکر است که این تمرین نیز بسیار دشوار است. یعنی ممکن است از هر ۱۰ کلمه فقط یک کلمه بشنوید ولی هیچ اشکالی ندارد، هدف فقط تمرین است.


* انواع بی‌دقتی
چرا بی‌دقتی می‌کنیم ؟ روانشناس‌ها و متخصص‌ها بر این باور هستند که بی‌دقتی به سه دلیل رخ می‌دهد:
۱(  داشتن عجله
به‌طور حتم برای شما رخ داده است که می‌خواستید در مدت زمان کوتاهی، کاری را انجام دهید در این مواقع ما به‌طور معمول، بی‌دقتی می‌کنیم و به برخی از موارد مهم توجه نمی‌کنیم.
۲) سرگردانی چشم بین خط‌ ها و برگشت‌های غیرارادی چشم به عقب
به‌طور حتم در هنگام مطالعه و یا آزمون، برای شما اتفاق افتاده است که خط‌ ها را گم کرده‌اید و حتی گاهی چشم‌های شما چند کلمه عقب‌تر را نگاه کرده است.
۳) کاهش غیرارادی توجه
تحقیق‌ها نشان می‌دهد بیشترین بی‌دقتی‌ها در جلسه‌ٔ آزمون مربوط به سؤال‌های ساده است. این موضوع اشاره به کاهش ناآگاهانهٔ توجه دارد. در جلسه آزمون، زمانی که ما با یک نسبت (سؤال) ساده مواجه می‌شویم. احساس خوشایند موفقیت و رضایت درونی سبب می‌شود تا تصور کنیم پاسخ دادن به این سؤال، بسیار ساده است. این فرآیند پیچیدهٔ ذهنی حتی گاهی سبب می‌شود تا ما سؤال بعدی را بخوانیم. در اصل، ضمیر ناخودآگاه ما با خود می‌گوید: "این سؤال که ساده است؛ سؤال بعدی را هم می‌توانم جواب دهم" بنابراین میزان توجه ما کاهش می‌یابد.

v                   ب) راهبردهای ذهنی
۱) افزایش هوشیاری، هنگام روبروئی با مسائل ساده
۲)خواندن کامل همهٔ جزئیات
یکی دیگر از دلیل‌های بی‌دقتی ، توجه نکردن به جزئیات و هماهنگ نبودن سرعت چشم با ذهن است.

 

نکته مهم
* فعال بودن
با افزایش سرعت مطالعه دقت بیشتر می‌شود تا زمانی که به ناحیهٔ مطالعه فعال برسیم و پس از آن با افزایش سرعت، "دقت" کاهش می‌یابد. علت بی‌دقتی در هنگام حل سؤال‌های ساده به‌طور کامل به فعال نبودن ما مربوط می‌شود. برای افزایش دقت از طریق "فعال بودن"، کافی است از تکنیک "یادداشت‌برداری" استفاده کنیم. یعنی در آزمون با یادداشت کردن محاسبه‌ها و در هنگام مطالعه، با یادداشت کردن کلمه‌ها و نکته‌های کلیدی.

 

 

نوشته شده در سه شنبه هفدهم مرداد 1391ساعت 18:53 توسط سمیرا آقازاده| |

نمی دانم چرا امشب واژه هایم خیس شده اند

مثل آسمانی که امشب می بارد

و اینک باران بر لبه ی پنجره ی احساسم می نشیند

و چشمانم را نوازش می دهد

تا شاید از لحظه های دلتنگی گذر کنم...   

نوشته شده در پنجشنبه بیست و چهارم آذر 1390ساعت 0:24 توسط سمیرا آقازاده| |

 منم مثل تو مات این قصه ام

تو هم مثل من امشبو دعوتی

درست تو همین ساعتو ثانیه

سزاوار زیباترین رحمتی

تو این حس و حال عجیب و غریب

دو تا بال میخوای که رو شونته

تو از هر مسیری بری میرسی

تو از هر دری بگذری خونته

از این سفره ها معجزه دور نیست

ببین دست دنیا تو دست منه

دعا میکنم تا اجابت بشه

دعا میکنم چون دلم روشنه

من از عشق بارون به دریا زدم

به بارون به آسمون دعوتیم

چه مهمونی باشکوهی شده

تو این لحظه هایی که هم صحبتیم

دانلود همین آهنگ

نوشته شده در جمعه بیست و یکم مرداد 1390ساعت 22:58 توسط سمیرا آقازاده| |

What is Happiness?

Happiness and unhappiness are opposite sides of a judgment about your situation. If you judge your situation as bad for you, that's unhappiness. If you judge a situation as good for you, that's happiness.

“Most folks are about as happy as they make up their minds to be.”

The experience of happiness is one of those general terms we use to say, "I feel good emotionally." People use different terms to describe what feels good for them. For someone it might be excitement, passion, exhilaration, fulfillment, freedom, feeling fully alive with inspiration and joy. For another it might be more peaceful, content, capable, hopeful, satisfied, and comfortable feeling. Whatever you call it, it just feels darn good.

Our natural state of being is to be happy. When you remove all the uncomfortable emotions we humans can experience (and they are numerous), you're left with happiness. So it's easiest to define happiness by what it is not.

Happiness is what you feel when you're NOT feeling....

self doubt
depressed
hateful
fearful
worried
unsatisfied
bored
grief
shame
guilt
discontent

anxious
annoyed
angry
irritated
stressed
frustrated
upset
down
sad
envious
or  jealous
.

Whew! That’s a long list!

Pleasure vs. Happiness

Happiness is not pleasure although they can appear similar. Pleasure is enjoyment of an outside stimuli. You might find pleasure in buying a new car, or in going on vacation, or having friends over for dinner, or....the list is long on what you might enjoy experiencing. Pleasure requires an external stimuli for you to experience it. Happiness does not. Happiness is a belief about yourself and the outside world. You can be doing something you normally experience as pleasurable but not be happy! Pleasure is born from the external world, happiness is born from the internal workings of our own minds.

Happiness is everyone’s goal

 

 

 

نوشته شده در دوشنبه نوزدهم اردیبهشت 1390ساعت 21:34 توسط سمیرا آقازاده| |

روز دخـــتــــــــر مبـــــــــــــارک

 

من از تو گلبنی بهتر ندیدم  / ز تو باغ گلی خوشتر ندیدم

میان این همه گلهای عالم / گلی خوشبوتر از دختر ندیدم . . .

 

 

نوشته شده در شنبه هفدهم مهر 1389ساعت 17:49 توسط سمیرا آقازاده| |

برای دریافت لیست کامل منابع دروس مهندس صنایع(تجمیع)

اینجا را کلیلک کنید.

نوشته شده در شنبه سوم مهر 1389ساعت 7:22 توسط سمیرا آقازاده| |

منابع خیلی از دروس تغییر یافته اعم از:

آمار-کاربرد آمار-قانون اساسی-انقلاب-خلاقیت-.....

و ازاین به بعد دروس بدون منبع نداریم (گذشت آن زمانهایی که دروسی بدون منبع بودند و شاید گرفتن نمره آسان)

منابع برخی از دروس  :

حقوق ودستمزد-تستی وتشریحی-مدیریت حقوق ودستمزد-یوسف رونق-1385-فرمنش-کلیه فصول کتاب

تئوری تصمیم گیری-تشریحی-تصمیم گیری چند معیاره-محمد جواد اصغرپور-1385-انتشارات دانشگاه تهران-فصل 1-2-3

مدیریت فناورى-تستی تشریحی-مدیریت تكنولوژى: رمز موفقیت دررقابت و خلق ثروت-طارق خلیل-سیدمحمد اعرابی -داود ایزدى-1388-دفتر پژوهشهاىفرهنگی -از ابتداى فصل ١ تا آخر فصل11-خواندنی هاى كلیه فصول حذف می باشد.(فقط براى مطالعه بیشتر دانشجو)

نظریه فازى وكاربردآن- تستی تشریحی- نظریه مجموعه هاى فازى و كاربردهاى آن در مهندسی صنایع- حسن شوندى-1385- گسترش علوم پایه- كلیه فصول به استثناى فصول پنجم(صفحات99-112)و چهاردهم (صفحات 281-273)و بند 9-3(صفحات 204-198)

كاربرد آمار واحتمال در مهندسی صنایع- تستی تشریحی- آمار و احتمال2- عباسی،شادرخ،وحیدى اصل-1388-پیام نور

 

نوشته شده در یکشنبه بیست و هشتم شهریور 1389ساعت 22:27 توسط سمیرا آقازاده| |

تعریف سیستم‌های فازی و انواع آن:

واژه فازی در فرهنگ لغت آكسفورد به صورت مبهم، گنگ و نادقیق تعریف شده است. اگر بخواهیم نظریه مجموعه‌های فازی را تعریف كنیم، باید بگوییم که نظریه‌ای است برای اقدام در شرایط عدم اطمینان؛ این نظریه قادر است بسیاری از مفاهیم و متغیر‌ها و سیستم‌هایی را كه نادقیق هستند، صورت‌بندی ریاضی ببخشد و زمینه را برای استدلال، استنتاج، كنترل و تصمیم‌گیری در شرایط عدم اطمینان فراهم آورد.

چرا سیستم‌های فازی؟

 دنیای واقعی ما بسیار پیچیده‌تر از آن است كه بتوان یك توصیف و تعریف دقیق برای آن به دست آورد؛ بنابراین باید برای یك مدل، توصیف تقریبی یا همان فازی كه قابل قبول و قابل تجزیه و تحلیل باشد معرفی شود.

با حركت به سوی عصر اطلاعات، دانش و معرفت بشری بسیار اهمیت پیدا می‌كند. بنابراین ما به فرضیه‌ای نیاز داریم كه بتواند دانش بشری را به شكلی سیستماتیك فرموله كرده و آن را به همراه سایر مدل‌های ریاضی در سیستم‌های مهندسی قرار دهد.

سیستم‌های فازی چگونه سیستم‌هایی هستند؟

سیستم‌های فازی، سیستم‌های مبتنی بر دانش یا قواعد می‌باشند؛ قلب یك سیستم فازی یك پایگاه دانش است كه از قواعد اگر ـ آنگاه فازی تشكیل شده است.

یك قاعده اگر ـ آنگاه فازی، یك عبارت اگر ـ آنگاه است كه بعضی كلمات آن به وسیله توابع تعلق پیوسته مشخص شده‌اند.


ادامه مطلب
نوشته شده در دوشنبه هشتم شهریور 1389ساعت 22:13 توسط سمیرا آقازاده| |

بازم سلام بچه ها

این روزهای تعطیل ما وقت کردیم مطلب بذاریم شماها هم لطف کنین یه نظری بدین در مورد:

دوستان به نظر شما شهریه ها چطور محاسبه میشن؟

جایی که نرخ هر واحد درسی یک مبلغ رندیه این ۲۵ قران(واحد پول ایران در عهد قاجار و اوایل دوره پهلوی)(البته یاد آوری کردم ها)  از کجا میاد؟؟؟

در مورد شهریه من فک کنم یه ۲۵ قرانی باید زیاد بدم از اونجایی که منم در عهد قاجار یا اوایل دوره پهلوی نیستم این مبلغو ندارم.آیا ۲۵ قران مرا بستانکار خواهند کرد؟

برا من که خیلی مهمه شما هارو نمیدونم چون اگه تقریبا ۹۰۰ هزار دانشجو تو پیام نور مشغول کسب فیض باشن  و شرایطی مثل من داشته باشن این مبلغ گنده(۹۰۰۰۰۰*۲۵ریال=۲۲۵۰۰۰۰۰)چی میشه ؟

یکم مثبت فکر کنبم انشالله که خرج ما میشه و مارو از آوارگی و بی دانشگاهی در میاره.

البته جالبیش اینجاس که میگن تو( مثلا) ۶۰۰۰ تومن بدهکاری بیا پرداخت کن سایتو برات باز کنیم تا بتونی ثبت نام کنی.این مقدار بدهی از کجا اومد؟من نمیدونم.و الله اعلم.این پول درسای خوخوان هم که باید نصف میشد شده دیگه حتما. 

نوشته شده در یکشنبه بیست و پنجم بهمن 1388ساعت 18:7 توسط سمیرا آقازاده| |

سلام بچه ها

اگه وقت کردید مقاله زیرو حتما بخونید.

مهندسی ارزش

 

 

منبع:وبلاگ انجمن صنایع تهران

نوشته شده در جمعه بیست و سوم بهمن 1388ساعت 22:4 توسط سمیرا آقازاده| |

آیا میدانید اکثر دختران کمبود آهن دارند؟

آیا میدانید خستگی زودرس-سرگیجه وسردرد-بی تفاوتی-رنگ پریدگی و کاهش ضریب هوشی از اثرات کمبود آهن هستند؟

عوامل افزایش دهنده جذب آهن و منابع غذایی  آنها

منابع غذایی آهن دار عبارتند از: جگر، قلوه ، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ ، سبزی های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری ، اسفناج و حبوبات ؛ مثل عدس و لوبیا، هم چنین میوه های خشک ( برگه ها) به خصوص برگه زرد آلو و دانه های روغنی.

1-اسید سیتریک و اسید اسکوربیک (ویتامین C)که درآلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی ها ، آب پرتقال، لیمو شیرین ، لیمو ترش، سیب و آناناس وجود دارند، می توانند عوامل افزایش دهنده جذب آهن در بدن باشند.

2-اسید مالیک و اسید تارتاریک که در هویج ، سیب زمینی، چغندر، کدو تنبل ، گوجه فرنگی، کلم پیچ و شلغم موجود است ، سبب افزایش جذب آهن می شود.

3-محصولات تخمیری مثل سس سویا نیز در این دسته از عوامل گنجانده می شوند.

توصیه های زیر را به کار بندید :

1-استفاده از غذاهایی که غنی از آهن می باشند.

2-استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین در هر وعده غذایی ، جهت جذب بهتر آهن (مثل پرتقال، گریپ فروت، کوجه فرنگی، کلم، توت فرنگی، فلفل سبزو لیمو ترش)

3-گنجاندن گوشت قرمز، ماهی یا مرغ در برنامه غذایی.

4-پرهیز از مصرف چای و قهوه بلافاصله قبل و بعد از غذا

5-برطرف کردن مشکلات گوارشی و یبوست

6-تصحیح عادات غذائی غلط (مثل مصرف مواد غیر خوراکی مانند خاک ، یخ)

7-مشاوره با پزشک و متخصص تغذیه جهت پیش گیری به موقع و یا بهبود کم خونی

8-استفاده از نان هایی که از خمیر ورآمده تهیه شده اند

9-استفاده از خشکبار مثل توت خشک ، برگه آلو، انجیر خشک و کشمش که منابع خونی از آهن هستند.

10-استفاده ازغلات و حبوبات جوانه زده.

11-شست وشو و ضد عفونی کردن سبزی هایی که استفاده می کنید.

12-شستن کامل دست ها با آب و صابون ، قبل از تهیه مصرف غذا .

نوشته شده در شنبه بیست و هشتم آذر 1388ساعت 21:27 توسط سمیرا آقازاده| |

.